دنیای سمیرا

اوردوز

چهارشنبه, ۴ مهر ۱۳۹۷، ۰۶:۵۳ ب.ظ

اوردوز

اوردوز ،اوردوز چیست،اوردوز 2،اوردوز ۲،اوردوز ویتامین D،اوردوز عکس،اوردوز استامینوفن،اوردوز پروپرانول،اوردوز تریاک،اوردوز ٢،معنی اوردوز چیست،بیماری اوردوز چیست،علت اوردوز چیست،علائم اوردوز چیست،درمان اوردوز چیست،داروی اوردوز چیست،معنی کلمه اوردوز چیست،منظور از اوردوز چیست،نشانه های اوردوز چیستاوردوز عکس بازیگران،سایت عکس اوردوز،عکسهای اوردوز،اوردوز استامینوفن کدئین

اوردوز

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد اوردوز صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان را جلب کند.مصرف بیش از حد، بیش‌مصرفی (واژه مصوب فرهنگستان) یا اُوِردوز (به انگلیسی: Overdose) به استفاده از دارو یا مواد مخدر یا مواد دیگر، در مقادیر بزرگتر از توان متابولیک بدن گفته می‌شود. در بیش‌مصرفی ممکن است بدن به حالت سمی درآمده یا مرگ را منجر شود.


اوردوز چیست

اوردوز (overdose) یا مصرف بیش از حد، وضعیتی است که طی آن میزان زیادی مواد مخدر مصرف شده و باعث مسمومم شدن بدن و یا مرگ می شود. اوردوز در دو حالت اتفاق می افتد: اول در حالتی که میزان زیادی مواد مخدر در یک نوبت مصرف وارد بدن شود، و دوم در حالتی که در یک دوره زمانی به طور دائم مواد مصرف شده و اثرات آت در بدن باقی بماند. مواد مخدر غیر قانونی که مصرف بیش از حد آنها موجب بروز اوردوز می شود معمولا عبارتند ازهروئین، کراک، کوکائین، الکل، آرامبخش ها، و داروهای غیر مجاز. معمولا در شرایطی که مواد مصرف شده مقدار زیاد، و درجه خلوصی بالاتر از حد انتظار فرد داشته باشد و پس از یک دوره عدم مصرف و یا به صورت همزمان با سایر مواد مانند الکل استفاده شود خطر بروز اوردوز بیشتر می شود. میزان مقاومت بدن فرد در برابر اوردوز به سن، وضعیت سلامتی، نحوه مصرف مواد و… بستگی دارد. در صورتی که بدن فرد قادر نباشد تا سموم وارد شده به بدن را تصفیه و یا دفع کند، دچار حالت اوردوز شده و می تواند منجر به خطرات شدید و یا مرگ شود. اوردوز صرفا مخصوص افراد معتاد و یا مصرف کنندگان حرفه ای نیست؛ بلکه افراد تازه کار و کسانی که برای اولین بار مواد مصرف می کنند نیز ممکن است به این حالت دچار شوند. برای مثال بدن فردی که برای اولین بار اقدام به تزریق هروئین می کند، مقاومت چندانی در برابر مواد نداشته و ممکن است با دزهای کم نیز دچار عارضه مصرف بیش از حد شود. اوردوز همیشه به صورت اتفاقی نبوده و گاهی ممکن است از روی عمد رخ بدهد. مثلا افرادی که دچار افسردگی و ناامیدی شدید هستند و قصد خودکشی دارند، میزان زیادی مواد مخدر را به بدن خود تزریق می کنند تا دچار اوردوز و مرگ شوند. اکثر کسانی که دچار اوردوز می شوند معمولا بعد از ٢ الی ٣ ساعت پس از تزریق هروئین می میرند، به خصوص در شرایطی که مواد دیگری مانند الکل یا متادون نیز به طور همزمان با تزریق مصرف شود چراکه مواد مخدر بلعیده شده به زمان بیشتری برای تاثیرگذاری نیاز دارند. اوردوز ناشی از مصرف مواد مخدر کند کننده بدن مانند هروئین باعث بروز بی خوابی، تنفس کوتاه و سطحی، و یا حتی بی هوشی می شود. در حالی که مواد مخدر تحریک کننده مانند کوکائین، باعث هیجان بیش از حد، افزایش ضربان قلب، و تنفس سریع خواهند شد. اوردوز ناشی از مواد توهم زا مانند ال س دی (LCD) و یا قرص اکستازی نیز موجب بروز پارانویا، توهم، و یا رفتارهای تهاجمی می شود. اوردوز ناشی از مصرف حشیش می تواند باعث بروز احساس لختی، بر هم خوردن تعادل، و افزایش اشتها می شود. در نهایت مصرف بیش از اندازه از داروهای تجویز شده برای مصارف درمانی، به منطور دستیابی به حالت نشئگی، می توان باعث بروز اختلالات ذهنی و عدم توانایی در تصمیم گیری شود.

اوردوز و آسیب به مغز

آسیب دیدن مغز به دلیل کاهش اکسیژن در مغز (هیپوکسی) یکی از عوارض اوردوز هروئین است که کمتر به مراکز گزارش می‌شود. این نوع آسیب مغزی باعث کما، تشنج و در بدترین حالت مرگ مغزی می‌شود. این که چه عوارض بلندمدتی در اثر کاهش اکسیژن در مغز بروز می‌یابد، به این بستگی دارد که مغز چه مدت اکسیژن کافی دریافت نکرده است. در کل هرچه فرد مدت طولانی‌تری نفس نکشد، مغز آسیب بیشتری می‌بیند. چنین اطلاعاتی در بسیاری از موارد اوردوز در دست نیست. نجات جان بیمار و بازیابی سلامتی وی به موفقیت‌آمیز بودن اقدامات کنترل آسیب‌دیدگی، ناحیه و گستردگی مرگ بافت مغزی به دلیل کمبود اکسیژن و سرعت بازیابی اکسیژن در مغز بستگی دارد.

مکانیزم اوردوز چیست

داروهای تجویزی و مواد غیرقانونی بر سیستم عصبی مرکزی اثر می‌گذارد. سیستم عصبی مرکزی با توجه به نوع داروی مصرفی و دلیل مصرف آن، ممکن است سریع‌تر عمل کند و تحریک شود یا این که آهسته‌تر عمل کند و سرکوب شود. اگر این مواد به حد اعتدال یا مطابق دستور پزشک مصرف شود، مواد کنترل سیستم عصبی را به دست می‌گیرد. اما اگر مواد بیش ازحد مصرف شود، احتمال دارد که مغز به شدت آسیب ببیند، و این آسیب دیدگی به کما یا حتی مرگ منجر شود. ازآنجایی که فیزیولوژی هر فرد با دیگری متفاوت است، عوارض مسمومیت با مواد مخدر برای همه مصرف کنندگان یکسان نیست. مقدار دارویی که برای یک مصرف کننده مرگبار است، چنین تاثیر کشنده‌ای بر دیگری ندارد. بنابراین نمی‌توان مقدار مشخصی را برای اوردوز تعیین کرد، چرا که مقدار ماده‌ای که باعث بروز علائم جدی و مرگبار می‌شود، برای هر فرد متفاوت از دیگری است.

علل اوردوز چیست

مسمومیت حاد الکل (اتیلیک-متانول)

مسمومیت ناشی از بیش‌مصرفی با خانواده تریاک

بیش‌مصرفی با آرامبخش‌ها (باربیتورات-بنزودیازپین)

بیش‌مصرفی ناشی از مصرف محرک‌ها (کوکایین- آمفتامین)

مسمومیت نیکوتین

مسمومیت و بیش‌مصرفی ناشی از ترکیب کردن مواد مخدر با هم

دارویی (مسمومیت آسپیرین– مسمومیت با استامینوفن- اوردوز با ضدافسردگی‌های سه‌حلقه‌ای-ویتامین آ و د)

اوردوز و مسمومیت با حشره‌کش (ددت – سموم برپایه ارگانوفسفات)

اوردوز در مصرف ترامادول

علائم اوردوز مواد

گشاد شدن مردمک

عدم تعادل هنگام راه رفتن

درد قفسه سینه

مشکلات تنفسی شدید، تنفس سطحی یا وقفه کامل تنفسی

شنیدن صدای خرخر از گلوی بیمار که علامت انسداد مجاری هوا است.

کبود شدن لب‌ها یا انگشتان

حالت تهوع یا استفراغ

تب بسیار بالا

رفتار تهاجمی یا خشونت‌آمیز

احساس گم‌گشتگی یا گیجی

پارانویا

بی‌قراری

تشنج یا رعشه

صرع

واکنش نشان ندادن

بیهوشی

مرگ

البته ممکن است تمام یا حتی اکثر نشانه‌های فوق مشاهده نشود، بااین حال بروز فقط چند مورد از علائم بالا می‌تواند نشانه اوردوز باشد.

جوش سر سیاه در گوش
  • سمیرا حمیدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی