دنیای سمیرا

هامبورگ آلمان

يكشنبه, ۱۶ تیر ۱۳۹۸، ۰۸:۳۳ ب.ظ

جنگ جهانی اول که اغلب به صورت WWI یا WW1 نوشته می شود به عنوان جنگ بزرگ نیز شناخته شده است. این درگیری عظیم در اروپا رخ داده و از ۲۸ ژوئیه ۲۰۱۴ تا ۱۱ نوامبر ۲۰۱۸ به طول انجامید. این درگیری بین کشورها همچنین به عنوان جنگی برای پایان دادن به همه جنگ ها نیز توصیف شده است به طوری که در آن ۷۰ میلیون نظامی از کشورهای مختلف در آن حضور داشته که در حدود ۶۰ میلیون نفر از ان ها اروپایی بودند و باعث شده تا این رویداد به یکی از بزرگترین جنگ های تاریخ تبدیل شود. از جمله واقعیات جنگ جهانی اول این است که تقریبا ۹ میلیون نظامی و ۷ میلیون غیر نظامی به طور مستقیم در این جنگ کشته شده اند. علاوه بر این نسل کشی و آنفولانزایی که پس از جنگ در سراسر جهان گسترش یافت باعث مرگ ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون نفر در جهان شد. در این مطلب می خواهیم واقعیات جنگ جهانی اول را که شاید نمی دانسته اید تشریح نماییم پس با الی گشت همراه شوید.

در حالی که اولین زیردریایی نظامی به نام لاک پشت اولین بار توسط ارتش قاره در انقلاب آمریکا مورد استفاده قرار گرفت اما زیردریایی ها در طول جنگ جهانی اول و زمانی که آلمان ناوگان U-boats را راه اندازی کرد تاثیر نظامی بسیاری داشتند. این زیردریایی ها عمدتا روی آب قرار داشته و برای حمله به کشتی ها و قایق های شناور مورد استفاده قرار می گرفته اند. جنگ های زیردریایی های آلمان دلیل اصلی ورود ایالات متحده به جنگ بود.
  1. جنگ جهانی اول نیز به عنوان جنگ بزرگ، جنگ جهانی، جنگ ملل و همچنین جنگی برای پایان دادن به همه جنگ ها شناخته می شود.
  2. جنگ جهانی اول که از ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۸ به طول انجامید در تمام اقیانوس ها و تقریبا در تمام قاره ها صورت گرفت. با این حال بیشتر درگیری ها در اروپا بود.
  3. در طول مدت جنگ جهانی اول از سال ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۸ تعداد ۲۷۴ فروند U-boats آلمانی توانستند ۶۵۹۶ کشتی را غرق نمایند. پنج مورد از موفق ترین U-boats آلمانی شامل U-35 که ۲۲۴ کشتی، U-39 که ۱۵۴ کشتی، U-38 که ۱۳۷ کشتی، U-34 که ۱۲۱ کشتی و U-33 که ۸۴ کشتی را غرق کرده اند می باشد. اکثر این کشتی ها در نزدیکی ساحل و در کانال آبی انگلیس غرق شدند.

واقعیات جنگ جهانی اول در مورد علت شروع جنگ

  1. روسیه در طول جنگ جهانی اول ۱۲ میلیون سرباز را بسیج کرده و آن را به عنوان بزرگترین ارتش در جنگ می دانستند. البته که سه چهارم آن ها کشته، زخمی و یا مفقود شدند.
  2. گروه تروریستی که مسئول قتل فرانز فردیناند بود به دست سیاه، سارایوو (Sarajevo) مشهور بوده است.
  3. ایالات متحده در سال آخر جنگ جهانی اول و در نیمه های درگیری به آن پیوست.
  4. جنگ جهانی اول در ۲۸ ژوئن ۱۹۱۴ و زمانی که یک تروریست صربستانی دوک فرانز فردیناند (Franz Ferdinand) و همسر او را به قتل رساند آغاز شد. اتریش مجارستان در ۲۸ ژوئن ۱۹۱۴ با صربستان اعلان جنگ نمود. روسیه و فرانسه در کنار صربستان قرار گرفته و آلمان از اتریش مجارستان حمایت کرد. کشورهای دیگر نیز در سراسر جهان کم کم به جنگ وارد شدند. جنگ جهانی اول به طور رسمی چهار سال بعد در تاریخ ۱۱ نوامبر ۱۹۱۸ به پایان رسید.
  5. سنگرهای آلمانی در مقابل نوع بریتانیایی آن ها بسیار کامل تر و مجهرتر بودند. در سنگرهای آلمانی تخت های راحت، مبلمان، مخازن آب یا شیر، چراغ های الکتریکی و … ساخته شده بودند.

واقعیات جنگ جهانی اول در مورد استفاده از گازهای شیمیایی

  1. جالب است بدانید که فرانسه و نه آلمان برای اولین بار از گاز در برابر نیروهای دشمن در جنگ جهانی اول استفاده کرد. در اوت ۱۹۱۴ نخستین نارنجک گاز اشک آور در مقابل آلمانی ها مورد استفاده قرار گرفت. در ژانویه ۱۹۱۵ آلمان برای اولین بار از گاز اشک آور در مقابل روسیه استفاده کرد اما به دلیل سردی هوا گاز به مایع تبدیل شد. در آوریل ۱۹۱۵ آلمانی ها برای اولین بار از گاز سمی کلر استفاده کردند.
  2. در طی جنگ جهانی اول آلمانی ها حدود ۹۸ هزار تن و انگلیس و فرانسه در حدود ۵۱ هزار تن گاز استفاده کردند. در مجموع یک میلیون و ۲۰۰ هزار سرباز از هر دو طرف با گاز خفه شدند که از جمله آن ها ۹۷۱۹۸ مرگ وحشتناک می باشد.
  3. در طول جنگ جهانی اول از ۳۰ نوع گاز سمی مختلف استفاده شد. به سربازان گفته شده بود تا در شرایط اضطراری یک پارچه آغشته به ادرار را روی صورت خود نگه دارند. تا سال ۱۹۱۸ ماسک های گاز یا ماسک های فیلتردار ساخته شده و می توانست حفاظت موثری را ایجاد نماید. در پایان جنگ بسیاری از کشورها توافق کردند تا استفاده از سلاح شیمیایی را منع نمایند.

واقعیات جنگ جهانی اول در مورد سلاح ها و پشتیبانی

  1. در طول جنگ جهانی اول ایالات متحده حدود ۷٫۵ میلیون تن وسایل پشتیبانی را برای حمایت از متفقین به فرانسه صادر کرد. این میزان شامل ۷۰ هزار اسب یا قاطر، ۵۰ هزار کامیون، ۲۷ هزار خودرو و ۱۸۰۰ لوکوموتیو بود.
  2. سلاحی به نام هیرام ماکسیم (Hiram Maxim) که در سال ۱۸۸۴ در ایالانت متحده به ثبت رسیده بود در طول جنگ به طور گسترده ای مورد استفاده قرار گرفت. ماکسیم حدود ۴۵ کیلومگرم وزن داشته و به وسیله آب خنک می شد. این سلاح می توانست در دقیقه بین ۴۵۰ تا ۶۰۰ گلوله در دقیقه شلیک نماید. البته بیشتر اسلحه های مورد استفاده در جنگ جهانی اول بر اساس طراحی های ماکسیم بوده است.
  3. اصطلاح جنگ سگی در زمان جنگ جهانی اول به وجود آمد. خلبانان مجبور بودند موتور هواپیمای خود را در چند زمان مختلف خاموش نمایند. بنابراین زمانی که خلبان موتورهای خود را مجددا راه اندازی می کرد صدای پارس کردن سگ از آن خارج می شده است.
  4. فرانسوی ها اسلحه ای داشتند که آلمانی ها به آن تفنگ شیطان می گفتند. این سلاح ۷۵ میلیتری می توانست دشمن را تا ۴ مایل با دقت بالایی هدف قرار دهد. فرماندهان نظامی فرانسوی ادعا کردند که تفنگ شیطان باعث شد تا آن ها جنگ را پیروز شوند.

واقعیات جنگ جهانی اول در خصوص آسیب های غیر از جنگ

  1. در طول مشارکت ایالات متحده در جنگ جهانی اول بیش از ۷۵ هزار نفر در سینماها و آمفی تئاترها در حدود ۷٫۵ میلیون سخنرانی ۴ دقیقه ای در مورد جنگ را برگزار کردند. این میزان در جاهای دیگر به اندازه ۳۱۴٫۵ میلیون نفر بود.
  2. سلام دختران نام سربازان آمریکایی بود که به عنوان زنانی برای اپراتورهای تلفنی نیروها در اروپا فعالیت می کردند. این زنان به زبان های فرانسه و انگلیسی مسلط بوده و توسط شرکت تلگرف و تلفن ایالات متحده آموزش دیده شده بودند. در سال ۱۹۷۹ ارتش ایالات متحده از تعداد کمی از این زنان که هنوز زنده بودند تقدیر کرده و مدال هایی به آن ها اهدا نمود.
  3. در طول جنگ جهانی اول همبرگرهای آمریکایی که به نام شهر هامبورگ آلمان نامگذاری شده بود، به استیک سالیزبری (Salisbury) تغییر نام داد. سوسیس فرانکفورتر نیز که نام خود را از فرانگفورت آلمان گرفته بود به سوسیس آزادی تغییر نام داد. مدارس آموزش زبان آلمانی را متوقف کرده و کتاب های زبان آلمانی آتش زده شدند.
  4. میلیون ها سرباز به دلیل تحت تاثیر قرار گرفتن امواج خمپاره ها و توپ ها دچار اختلال های استرسی پس از سانحه شده اند. اغلب مردانی که به این شوک ها دچار می شدند اسهال های غیرقابل کنترل داشته و نمی توانستند بخوابند. برخی از این سربازان بهبود پیدا کرده اما برخی دیگر مابقی عمر خود را با رنج زندگی می کردند.


  • سمیرا حمیدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی